


חגי הגבורה בגן ולדורף
הגישה העדינה להבאת ערכי האומץ והגבורה לילדי הגיל הרך
כרמי ינון
מאת
24.4.25
256
בתקופה שאחרי חג הפסח, הלוח העברי מזמן אלינו רצף של חגים הקשורים בגבורה ואומץ - יום הזיכרון, יום העצמאות, ל"ג בעומר. בגיל הרך, ובמיוחד בחינוך האנתרופוסופי, עולה השאלה המהותית: כיצד להביא את ערכי הגבורה והאומץ הטמונים בחגים אלה בדרך המתאימה לילדינו, מבלי להכביד עליהם עם תכנים מורכבים של מלחמה, אובדן ומצוקה?
לדבר בשפה של הילדים: סיפורים, דימויים ומשחק
הגישה האנתרופוסופית נשענת על עקרון יסוד - לדבר אל הילדים בשפה שלהם: שפת הדימויים, הסיפורים והמשחק. במקום לדבר באופן ישיר על "יום הזיכרון" או "מלחמות ישראל", אנו יוצרים תקופה שלמה שעוסקת ברעיון האומץ והגבורה דרך סיפורים, דימויים ומשחקים.
אומץ מתבטא בחיי הילדים בדרכים רבות: להיפרד מאבא ואמא בבוקר, להעיז לאכול אוכל חדש, לנסות משחק חדש, לקפוץ ממקום גבוה או להתקרב לכלב גדול. דרך עיסוק בדמויות אמיצות מעולם הדימויים - רועים, ציידים, אבירים - הילדים מתחברים לאותו "כוח נפש" שמתמודד עם אתגרים ופחדים, בלי להיחשף לתכנים הקשים של החגים הלאומיים.
תקופה עם נושא: מעטפת שלמה של חוויה
עיקרון חשוב בגישה זו הוא יצירת "תקופה" שלמה סביב נושא מרכזי - במקרה זה, אומץ וגבורה. כשבוחרים נושא לתקופה, כל היבטי היום-יום בגן מתחברים אליו: הצעצועים, השירים, הסיפורים והמשחקים. הילדים מתחילים לשחק בנושא במשחק החופשי והדמיוני שלהם, וכך נוצר קסם מיוחד סביב התקופה.
כשהתקופה עוסקת בנושא שמעניין את הילדים ואת הגננות, וגם קשור לזמן בשנה, נוצרת מעטפת שלמה שדרכה הילדים חווים את הערכים באופן עקיף אך משמעותי.
מעגל "הרועה": דוגמה מוחשית
אחת הדוגמאות המוחשיות לעבודה עם נושא האומץ היא מעגל "הרועה". המעגל מספר את סיפורו של רועה צאן השומר על הכבשים שלו מפני זאב. דרך שירים, תנועות ודקלומים, הילדים משתתפים באופן פעיל בסיפור ומגלמים את הדמויות השונות - הכבשים, הכלבים הנובחים, הזאב המתקרב והרועה האמיץ.
במעגל זה הילדים חווים דרך משחק את תחושות האומץ והפחד. הם מחליפים "כוחות נפש" שונים - פעם הם בתפקיד המפוחד, פעם המפחיד ופעם בתפקיד המגן. תנועה זו בין התפקידים מאפשרת להם לחוות רגשות שונים של פחד, דאגה, אומץ ואחריות בסביבה בטוחה ומוגנת.
סיפורים עשירים: ממחישים את רעיון האומץ
מלבד מעגל הרועה, יש מגוון סיפורים המתאימים לעבודה עם נושא הגבורה בגיל הרך:
שלושת העיזים - סיפור על שלוש עיזים שצריכות לחצות גשר עליו מתגורר זאב. בתחבולה ובאומץ הן מצליחות לעבור את הגשר ולהגיע לשדות הירוקים.
העז השקרנית - סיפור על עז ששיקרה לבעליה ובסוף מצאה את עצמה במערה של דוב. העיניים האדומות שלה גורמות לבעלי חיים גדולים לפחד ממנה, עד שדבורה קטנה חושפת את האמת.
סיפורי יער ואומץ - סיפורים על התמודדות עם פחדים ואתגרים בטבע, המאפשרים לילדים לחוות דרך הדמיון התמודדות עם מצבים מאתגרים.
סיפורים אלה מאפשרים לשוחח על התמודדות עם פחד, אומץ וגבורה בדרך עקיפה, דרך דמויות ומצבים המוכרים לילדים מעולם הדמיון והטבע.
חוויות מוחשיות ומלאכות יד
לצד הסיפורים והמעגלים, חשוב לשלב חוויות מוחשיות הקשורות לנושא הגבורה:
הכנת חץ וקשת - מלאכת יד פשוטה המתחברת לרעיון האומץ וההגנה. הילדים נהנים מתהליך היצירה ומהתוצר הסופי, שמאפשר להם לגלם את דמות הרועה או הגיבור השומר.
תלבושות פשוטות - הכנת גלימות מבד פשוט וחגורה מחבל מאפשרת לילדים להיכנס לדמויות של גיבורים, לוחמים או רועים. בגן ולדורף אנו מאמינים שפריט לבוש פשוט יכול להפעיל את הדמיון בעוצמה רבה.
יום יער ומדורה - ארגון יום מיוחד בטבע, הכולל הדלקת מדורה קטנה ובישול משותף. האש מסמלת באופן עמוק את האומץ והגבורה - להתקרב לאש, לעבוד איתה ולהשתמש בה באופן בטוח דורש אומץ וזהירות, תכונות שחשוב לטפח בילדינו.
חיבור עדין למציאות הסובבת
בלב הגישה עומדת ההבנה כי ילדים חשים את המתרחש סביבם גם כשאיננו מדברים על כך ישירות. הם קולטים את המתח, הדאגה או הפחד שמבוגרים חווים בתקופות מאתגרות.
במקום להתעלם מכך או לחשוף אותם למידע שאינו מותאם לגילם, אנו מציעים מרחב שבו ניתן לגעת ברגשות ובתחושות דרך דימויים, סיפורים ופעילויות. כך אנו מכבדים את מה שהילדים כבר חשים, מבלי להעמיס עליהם את המורכבות המלאה של המציאות.
סיכום: להביא את הלא-נאמר דרך הדימוי
הגישה האנתרופוסופית להבאת חגי הגבורה מציעה דרך עדינה ומדויקת לגעת בנושאים מורכבים. במקום לדבר במישרין על מלחמות, זיכרון לאומי או עצמאות, הילדים חווים דרך סיפורים ופעילויות מוחשיות את אותם "כוחות נפש" - אומץ, דאגה לאחר, התמודדות עם פחד - שנמצאים בבסיס החגים.
כך, בלי מילים מפורשות על הקשיים והכאב של המציאות, ילדינו יכולים לגעת באומץ ובגבורה בדרך המותאמת להתפתחותם. הם מעבדים רגשות דרך משחק ודמיון, ובונים את היסודות הפנימיים שיאפשרו להם בעתיד להתמודד עם המשמעויות המורכבות יותר של חגי ישראל והמציאות שבה אנו חיים.
כרמי ינון, מרכז מסלול ולדורף לגיל הרך במכללת אורנים, גנן ולדורף, מלווה צוותים חינוכיים, מספר סיפורים