כיצד לגדל חיטה בגן הילדים?
מאת כרמי ינון | סתיו תשפ"ג
בראש ובראשונה בגן ילדים אנו מגדלים ילדים. הילדים מגיעים אלינו לגן צעירים ורכים ובמהלך השנה צומחים ומתפתחים. הם לעולם אינם נשארים כפי שהגיעו בתחילת שנה, אלא בתהליך מופלא הולכים ומשתנים. להשתנות הזו ישנה חוקיות של צמיחה והתפתחות. היא אינה מתרחשת ביום אחד אלא בהדרגה, בתהליך איטי אך בטוח. כאשר ילדים חווים את תהליך הצמיחה של החיטה הם בעצם חווים בחוץ בעולם את אשר מתרחש בפנימיותם. הם מפנימים תהליכים של גדילה ומצמיחה שכמו מסייעים להם לצמוח ולגדול בעצמם.
יתכן אף שאם אנו המבוגרים נתבונן נפנים את עקרונות גידול החיטה נוכל בהמשך להרחיב את העקרונות האלו גם להתבוננות על התנאים המיטיבים לגידול ילדים: יצירת סביבה חינוכית עשירה ופוריה שמאפשרת לילדים צמיחה וגדילה.
כיצד מגדלים חיטה בגן?
עכשיו כשהחלקה מוכנה עוד לא זורעים אלא מחכים לגשמי ברכה. בדרך כלל זורעים בתחילת-אמצע דצמבר יום-יומיים לפני שמגיעה מערכת גשמים רצינית, כזו שתמטיר מעל 20 מ"מ מים. החיטה צומחת על מי גשמים ולכן חקלאים מקפידים לזרוע את החיטה כשהם יודעים שיהיה רצף של גשמים שירוו את הנבטים. לכן כשרואים בתחזית שעוד יום-יומיים מגיע מערכת גשמים רצינית אז, ורק אז זורעים עם הילדים את הזרעים.
ישנם דרכים רבות לזרוע חיטה. בעבר החקלאי היה זורה את הזרעים משקו בהנף יד אל עבר השדה. כיום באמצעות טרקטורים הזרעים נזרעים אחד אחד בחלקה. בגן אנחנו משלבים את השניים. מתחילים בחפירת גומה בעומק ס"מ או שניים במרכז חלקת האדמה. שני ילדים מקבלים קערה קטנה עם גרעיני חיטה אותם הם מפזרים בגומה. אחר כך הגננת חופרת במעדר תעלה קטנה סביב הגומה. זוג הילדים הבא מפזר גרעיני חיטה בתעלה שסביב הגומה. עכשיו הגננת חופרת תעלה סביב התעלה, כמו קליפות בצל. זוג הילדים הבא מפזר גרעינים בתעלה הבאה. לאט ובהדרגה החלקה מתכסה בעיגולים עיגולים שבכל אחד מפוזרים גרעיני חיטה. התהליך המעגלי מצד אחד מאפשר לילדים לזרוע את החיטה מבלי לדרוך על מה שכבר נזרע. בו בזמן התהליך מלמד אותם רעיון נפלא שצמיחה דורשת סבלנות, זמן והתמדה. לאחר שכל החיטה נזרעה מכסים בעזרת האדמה את הגרעינים ומתפללים או שרים לגשמי ברכה.
בגן ולדורף אנו מלווים את תהליך הזריעה במעגל תנועה. במקום לדבר ולהבין בראש את התהליך אנו ממחיזים את התהליך בשיר, דקלום ותנועה. בכל יום לאחר המשחק החופשי הילדים מתכנסים במעגל והגננת יחד עם הילדים ממחישה את התהליך: ביחד אנחנו בדמיוננו רותמים את הסוס למחרשה וחורשים את השדה. ביחד אנו מזבלים את השדה ופותחים בו תלמים לזריעה. ביחד עם הילדים מעמיסים את שקי החיטה על הגב ומביאים אותם לשדה. ביחד אנחנו זורעים את החיטה בתלמים ומתפללים למי גשמים. באמצעות מעגל התנועה הילדים חווים בדמיונם ובגופם את תהליך זריעת החיטה. ההתנסות האישית בדקלום ובתנועה מסייעת לילדים להמשיג את התהליך בדרך חוויתית ושמחה.
עכשיו לאחר שזרענו זרעים אנו ממתינים, ממתינם לבואם של גשמים. וכך גם אנו הגננים, לאחר שזרענו בילדים זרעים לחיים אנו ממתנים שהם יצמחו לאנשים בוגרים.
מעגל זריעת חיטה | מאת כרמי ינון, מעובד ממעגל שכתבה ורד שטמפר.
(ראו למטה קישורים להורדה והאזנה של הקטע)
לשמע קול: "קו קו רי קא" 2X
נלבש חולצה ומכנסים 3X
השכם, השכם בבוקר
נצחצח שניים ונשטוף פנים 3X
השכם, השכם בבוקר
נפתח את הדלת
זה התרנגול, שקורא בקול: "קו קו רי קא" 2X
נעמיס חציר על הקלשון 3X
השכם, השכם בבוקר
נעמיס חציר על הקלשון 3X
השכם, השכם בבוקר
והסוס אוכל: חפ חפ חפ 4X
נרתום את הסוס למחרשה 2X
ונצא לעבודה – דיו
ביום ראשון בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
סבא ואני חרשנו, חרשנו בשמחה את
השדה, סבא ואני חרשנו.
דקלום: מושך הסוס המחרשה, כה רבה המלאכה
ביום שני בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
סבא ואני עדרנו, עדרנו בשדה הרגבים,
סבא ואני עדרנו
דקלום: רגב רגב נפורר, את הדשן נפזר 2X
ביום שלישי בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
סבא ואני פתחנו, פתחנו בשדה את
התלמים, סבא ואני פתחנו.
ביום רביעי בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
סבא ואני הבאנו, הבאנו לשדה את שקי
החיטה, סבא ואני הבאנו.
ביום חמישי בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
סבא ואני זרענו, זרענו בשמחה את גרעיני
החיטה, סבא ואני זרענו.
ביום שישי בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
סבא ואני עמדנו, עמדנו בתפילה לבקש
גשמים, סבא ואני עמדנו.
בואו עננים, הבו גשם לגנים.
טיפ, טיפ, טיפותי, גשם, גשם לשדותי.
לשיבולת לאילן ולפרח הקטן שבגן, שבגן.
ביום שבת בבוקר, השכם, השכם בבוקר,
גשם זך וטוב ירד, ירד על השדה
להשקות הזרעים. גשם זך וטוב ירד.