top of page

כיצד מתכננים חצר גן ילדים?

כשאנחנו שואלים את עצמנו כיצד לארגן את חצר גן הילדים לקראת השנה החדשה עולות שאלות רבות: מה המטרה של החצר? איזה מתקנים לשים בה? כיצד לארגן את המרחב? איזה חומרים להכניס ומה לזרוק? ועוד ועוד שאלות...

כרמי ינון

מאת

אוגוסט 2022

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png
Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

מטרת החצר

מטרת חצר הגן להכניס את הטבע והסביבה האנושית אל מרחב גן הילדים. במרחב החצר אנחנו מבקשים לצור עבור הילדים סביבה חינוכית שמאפשרת התנסויות עשירות ומגוונות במספר תחומים: התנסות חושית, התנסות ופיתוח מיומנויות מוטוריות, מלאכות ועבודת כפיים, משחקים מוטוריים ומשחקי דמיון חברתיים. תכנון וארגון נכונים של החצר תומכים מאד באפשרויות של ילדים להתנסות, ללמוד ולהנות בחצר הגן. נתבונן בתחומי הפעילות השונים בחצר וכיצד אנחנו יכולים לטפח את אפשרויות ההתנסות של הילדים.​


חושים

רוסו, שטיינר, פיאז'ה, מלכה האס ורבים אחרים הדגישו את החשיבות של שימוש בחושים בגיל הרך. החצר מזמנת מרחב עשיר ומגוון בהתנסויות חושיות. בראש ובראשנה ארגז החול מהווה מרחב נהדר לפעילות חושית. אך חשוב להוסיף עוד חומרים רבים: גבעת אדמה, בוץ, בלוטים, אצטרובלים, חלוקי נחל, ענפים, בולי עץ, אבנים, גרעיני אבוקדו ועוד מוסיפים מגוון של מרקמים, ריחות, תחושות וחוויות עשירות. ניתן לפזר אותם בחצר או לאסוף אותם בסלים או כלים שונים. מים זורמים מוסיפים בחצר מימד מאד משמח. ביום קיץ חם אפשר לפתוח צינור ויחד עם הילדים לחפור ערוץ נחל בו מים קרירים.


מסלולי תנועה ומתקנים

ילדים באופן טבעי אוהבים מאד להתנסות במסלולי תנועה ואתגרים מוטוריים. אלו מזמנים פיתוח של חוש שיווי משקל וחוש התנועה העצמית (פרופריוספציה). ניתן בקלות להוסיף לחצר אלמנטים פשוטים של שיווי משקל כגון מסלול בולים וקורת עץ. ניתן גם להוסיף מסלולים ומתקנים מורכבים יותר הדורשים תכנון ובטיחות כגון נדנדות, סולם חבלים, ערסלים, סולם נינג'ה, מחנה לטיפוס ועוד. ילדים מאד אוהבים לטפס לגובה ולראות את העולם מלמעלה. מחנה טיפוס יציב ובטוח יכול לאפשר התנסויות משמחות מאד עבור ילדים.


עבודת כפייםלעיתים אנחנו שוכחים כמה פשוטה וחשובה עבודת כפיים בגיל הרך. ילדים נולדים לעולם ואינם יודעים כיצד המזון גדל. טיפוח גינת ירק ופרחי נוי משמח מאד את הילדים ובו בזמן מלמד אותם ערכים חשובים. עבודות פשוטות של גיזום, גירוף, שטיפת כלי החצר במים, טיטוא וכו' מאד משמחות את הילדים, מטפחות את היכולות המוטוריות שלהם ומלמדות אותם כיצד לדאוג לסביבתם. לעבודות אלו ניתן להוסיף מלאכות מורכבות יותר כגון בניה בבוץ, גילוף ענפים, קליפות עץ, גרעיני אבוקדו ועוד מגוון מלאכות יד שניתן לבצע בחצר. שולחן נגרות במרכז החצר אוסף את הילדים לפעילות מונחת הכוללת מגוון חושים ומיומנויות מוטוריות חשובות.



השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

פרסומת למאגר תכנים במעל השנה - מובייל - הרשמה בקרוב 3.png
פרסומת למאגר תכנים במעל השנה - מחשב 2.png
Copy of מלאכות יד web_edited.jpg

מאגר תכנים למעגל השנה

אוצר של פעילויות לעונות וחגים

ידיים מרפאות_edited.jpg

שרי גת - הדרכה ותמיכה בהורים

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

משחקים מוטוריים

ילדים מאד אוהבים משחקים מוטוריים. הם ממלאים אותם בהתלהבות ובו בזמן מלמדים אותם חוקים חברתיים חשובים. בגיל הרך אנחנו מבקשים לטפח את שיתוף הפעולה והיכולות החברתיות. על כן אנחנו משתדלים להזמין לחצר משחקים שאינם תחרותיים מדי. במשחקים כגון הדוב השחור, דג מלוח, מחבואים, תופסת אין מנצח מובהק. במקום זאת יש תורות כאשר הנתפס הופך לתופס.


משחק חופשי חברתי-דרמטי בחצר

ילדים מבקשים בכל הזדמנות לצלול לתוך עולם של דמיון ומשחק. כל חפץ יכול לשמש אותם במשחק ולהפוך לכלי ביד הדמיון. ילדים במשחקם מחפשים מרחבים אינטימיים, מעיין בתים קטנים בהם יוכלו לשחק בקבוצה קטנה של מספר ילדים. מרחב קטן מספק לילדים תחושת הגנה ומקום בטוח לפתח את משחק הדמיון. ניתן לתמוך במשחק זה על ידי יצירת מבנים שונים שתוחמים אזורים בחצר. בנית בית בוץ היא פעילות משמחת ביותר ליצירה ועם השלמתה ניתן לשחק בבית זה. בניית מתקני מדפים או מטבח מעץ שיכול לשמש למשחק. על המדפים מניחים באופן מזמין סירים, מחבתות ותבניות שמזמינות את הילדים למשחק דרמטי. אלמנטים שונים עשויים להוסיף עוד חיים למשחק כגון באר מים לשימוש בארגז החול, אביזרים וחומרים מגוונים וייחודיים. גירוד גרעיני אבוקדו יוצר אבקה אדומה ומעניינת במיוחד, כתישת בלוטים לקמח, חלוקי נחל נוצצים ועוד ועוד.


איך מתחילים?

כשקוראים על כל האפשרויות החשובות שכדאי לזמן לחצר פתאום מתבלבלים, איך בכלל מתחילים? זהו נושא למאמר בפני עצמו, אך אפשר כאן לרמוז: קודם כל לחלום מה רוצים, אחר כך לעשות סדר עדיפויות – מה כבר יש ומה הכי רוצים שיהיה. ואז לאט ובסבלנות – לא חייבים הכל ברגע אחד. בתחילת שנה אפשר ורצוי לעשות גיוס הורים בו בונים מתקנים שונים, אחר כך במהלך השנה עם הילדים אפשר להזמין לחצר עוד פרטים רבים. ותמיד חשוב לזכור שהחצר היא חייה ונושמת ובכל שנה גדלה והולכת. כך שלא צריך לגמור הכל בשנה אחת, להפך כמו שאנחנו גדלים כך גם החצר יכולה לגדול ולהתפתח איתנו משנה לשנה. 
שנת לימודים פורה ומוצלחת!

כרמי ינון, מרכז מסלול ולדורף לגיל הרך במכללת אורנים, גנן ולדורף, מלווה צוותים חינוכיים, מתכנן מרחב חינוכי.

!

גננות יקרות, מחפשות השראה והתחדשות? רוצות להיות חלק מקהילה תומכת ומעשירה? הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו וקבלו מדי יום אוצרות של רעיונות, טיפים והשראה לגן שלכן! מרעיונות למלאכות ועד טקסטים להדלקת נר - כל מה שאתן צריכות במקום אחד. גלו איך להפוך את היומיום בגן למסע מרתק של צמיחה והתפתחות! הרשמה בקרוב

רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.

הירשמו לניוזלטר החודשי >>

bottom of page