top of page

מהו חינוך אנתרופוסופי?

כרמי ינון

מאת

ינואר 2024

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png
Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

גן אנתרופוסופי, או בשמו במדויק גן וַלדורף, מתקיים ומתנהל על בסיס משנתו של המחנך והפילוסוף רודולף שטיינר (1861 - 1925), אשר ייסד בתחילת המאה העשרים את החינוך האנתרופוסופי, או חינוך וַלדורף. תורת האנתרופוסופיה היא למעשה הגישה החינוכית המבוססת על הגותו של שטגיינר. מאז היווסדה צמחה הגישה באופן משמעותי, ונכון לשנת 2018 קיימים ברחבי העולם יותר מאלף בתי-ספר ואלפיים גני חובה ברוח החינוך האנתרופוסופי. בישראל פועלים מעל לשלושים בתי ספר, מעל למאה גנים ושמונה מסגרות הכשרה למחנכים. החינוך האנתרופוסופי הוא אחד מהגישות החינוכיות הגדולות בזרם החינוך האלטרנטיבי בישראל.


הגישה החינוכית האנתרופוסופית מבוססת על הפסיכולוגיה ההתפתחותית, שתיהן פרי הגותו של שטיינר. גישה פדגוגית ייחודית זו רואה את התפתחות הילד כסדרה של שלבים עוקבים, בה כל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם, ומהווה את  המשכו הטבעי. הדגש אינו על מהירות או על הישגיות, אלא על ביסוס השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, פיתוח כישוריו ויכולותיו העכשוויים ובנייה איטית ויסודית שלהם. על פי הגישה תקופת הילדות מתחלקת לשלוש תקופות חיים עיקריות בנות שבע שנים: לידה עד גיל 6-7, גיל 7 עד 14, גיל 14 עד 21. כל תקופת חיים מכונה שביעון ומהווה את הבסיס להתפתחות בשביעון הבא. בכל שביעון מתפתחת איכות חדשה ועל כן הגישה האנתרופוסופית מתווה פדגוגיה ייחודית לכל שביעון. המאפיינים ההתפתחותיים של השביעון הראשון מהווים את הבסיס לפדגוגיה האנתרופוסופית בגיל הרך.


שטיינר ליווה במשך שנים מועטות את התפתחות בית הספר היסודי האנתרופוסופי מתאוריה למעשה, והתווה רק את היסודות לחינוך בגיל הרך בעוד שהגן הראשון קם שנה לאחר פטירתו. כתוצאה מכך, התפתחה תורה שבעל פה לגישה החינוכית על בסיס העקרונות אותם הנחיל, אשר הפכה למסורת המועברת מאיש חינוך אחד למשנהו. אף שבפועל אין מקום אחד בו מרוכזים כלל העקרונות ודרכי החינוך של הגן האנתרופוסופי, בין גני ילדים הפועלים על פי הגישה נמתחים קווי דמיון רבים.


על פי גישה האנתרופוסופית, השביעון הראשון, מן הלידה ועד גיל 6-7, מאופיין בצמיחה והתפתחות רחבת היקף של הילד, בו הוא לומד לזחול, ללכת, לדבר, לחשוב ובהמשך לפתח קשרים חברתיים. כל זאת ללא למידה פורמלית אלא באמצעות התבוננות וחיקוי, תנועה ומשחק חופשי. על פי הפסיכולוגיה ההתפתחותית האנתרופוסופית בגיל הרך, יש לתת את הדגש על ההתפתחות הפיסית של הילד, על התזונה וההזנה החושית המעצבים את הגוף והחושים. עוד יש לפתח את היכולות החברתיות, רגשיות וקוגניטיביות של הילד בדרך עקיפה באמצעות משחק דמיון חופשי, יצירה וסיפורים. התפתחות בגיל הרך מהווה את הבסיס לפיתוח וביסוס יכולת הרגש והקוגניציה בגילאים המאוחרים יותר. אלו יהיו במוקד הפדגוגיה בגיל ביה"ס היסודי והתיכון.

השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

ידיים מרפאות_edited.jpg

שרי גת - הדרכה ותמיכה בהורים

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

העקרונות היסודיים בגישה האנתרופוסופית לחינוך בגיל הרך

בגילאי 0-7 תפקיד המחנכים להעניק חום ואהבה אמיתית לילדים. יש להגן ולעטוף את הילדים מן ההשפעות של העולם החיצון ולהעניק להם סביבה מוגנת וחמה, המאפשרת תנועה וחוויות חושיות נעימות המזינות את הנפש. משחק, יצירה ושימוש בדמיון חי מאפשרים לילדים להיות פעילים בגופם. חשובה ביותר ההנאה והשמחה של הילד עם עצמו וסביבתו ויש לספק לו הזדמנות ללמוד ממבוגרים ראויים לחיקוי ודוגמא אישית. חשובה חזרה יומיומית על מנהגי חיים: משחק דמיון, סידור, ארוחה, פעילות בחצר, שירים, דקלומים וסיפורים, וכן חזרה על אירועים שנתיים כגון עונות וחגים המעניקים לילד בטחון וסדר בעולמו. יש לשמור ולטפח את הכוחות הטבעיים של הילדות: פליאה, יראת הכבוד והודיה באמצעות טקסים וסיפורים.


גישה חמה ואוהבת

על פי הגישה האנתרופוסופית ילדים בגיל הרך זקוקים יותר מכל דבר אחר לחום ואהבה מן המבוגר המטפל בהם. הם זקוקים למגע רך, חם ואוהב, ליטופים עדנים, חיבוקים ונשיקות, דיבור נעים, עדין, רגוע ושלו. חשוב להעניק תשומת לב רגישה לצרכים העולים מן הילד, בין אם אלו צרכים פיזיולוגים כגון רעב, צמא וצורך בניקיון ובין אם אלו צרכים רגשיים כמו התעניינות, הקשבה, הענקת ביטחון ואמפתיה. מחוות גופניות מצד הגננת המבטאות קרבה כגון התכופפות אל גובהה הילד, חיוך, מבט קשוב ומאור פנים מעניקים לילד הצעיר תחושה של ביטחון, עטיפה והגנה. גישה זו משיקה לעקרונות של הוראה תומכת התפתחות (למתעניינים, ראו גישת נודינגס), על פיה מטופחים יחסים עם ילדים באמצעות אכפתיות, יחס אישי ואמפתיה. חיוני שקירבה ואמפתיה תתקיים גם בין המחנכים לבין המבוגרים האחרים הרלוונטיים בחיי הילדים. יחסים של הקשבה, אמפתיה ושיתוף פעולה בין הגננת לבין הורי הילד יוצרים סביבה חינוכית עוטפת ומחבקת בעבור הילד.


היחסים הקרובים והטובים בין אנשי החינוך השונים הפוגשים את הילד חשובים ביותר עבורו. כאשר המבוגרים מעניקים לילד מודל של תקשורת טובה, פתוחה וקשובה הילד חש שהוא נמצא בסביבה מגינה ואוהבת, הפועלת בהרמוניה ובשיתוף פעולה למען טובתו. סביבה כזו, המטפחת יחסים של חום ואהבה בין המבוגרים לילדים ובינם לבין עצמם, מעניקה לילדים מודל לחיקוי. בסביבה כזו מתפתחים קשרים חמים ואוהבים בין הילדים השונים במסגרת החינוכית. טיפוח יחסים של גמישות, סובלנות ואמפתיה במשחק החופשי בין הילדים מהווה מטרה חשובה וחיונית בגיל הרך. ככל שהילדים מרגישים שהמבוגרים סביבם נמצאים למענם באופן אוהב ומכיל כך יוכלו להתפנות למשחק רגיש ואמפתי כלפי זולתם. יחסים של הדדיות ושותפות מעניקים לילדים שמחה, הנאה ובטחון עצמי, ומהווים את הקרקע והבסיס להתפתחות הילד אל מבוגר בטוח בעצמו שיודע לטפח יחסים בריאים והרמוניים עם זולתו.


חינוך על ידי הסביבה והזנת חושי הילד

הגישה האנתרופוסופית שמה דגש רב על הרשמים החושיים כך שיתאימו לילד הצעיר. כתוצאה מכך ניתנת תשומת לב רבה לעיצוב הסביבה החינוכית כך שתפעל באופן מיטיב, מזמין והרמוני. החינוך האנתרופוסופי בגיל הרך מדגיש במיוחד את ההזנה והעיצוב של ארבעה חושים בסיסים: חוש המגע (מישוש), חוש החיים (רווחה גופנית - היכולת לחוש רעב ושובע, עייפות ורעננות, כאב, חולשה, מחלה או חיוניות), חוש התנועה העצמית (פרופריוספציה) וחוש שיווי משקל (וסטיבולרי). חושים אלו נחשבים כבסיס לעיצוב היכולות הגופנית של הילד (2004 ,Schoorel). משחק וטיול בטבע מאפשרים במיוחד לילדים התנסות ספונטנית בחוויות חושיות אלו. מגע עם חול, מים, אדמה או בוץ, קפיצה וריצה, הליכה על קורה, טיפוס על עצים, כל אלו ועוד מעצבות את גוף הילד באמצעות חושיו. דרכן הילד חש "בן בית בעולם" בטוח בעצמו וגופו.

שיכלול ופיתוח חושים אלו מהווה את הבסיס ללמידה בבית הספר.


עיצוב סביבת הגן

הסביבה החינוכית בגן אנתרופוסופי מעוצבת כך שהילדים יפגשו באמצעות חושיהם תחושות רכות, חמות ומזמיות. הסביבה מעוצבת בצורה ביתית: רהיטי עץ מלא, וילונות בצבעי פסטל רכים, שטיחים פרוסים על הרצפה, תאורה חמה עדינה, ריחות בישולים, וצעצועים מחומרים טבעיים כמו עץ, כותנה וצמר. בגן יהיו צלילים המופקים מכלי נגינה טבעיים ואנשי חינוך מזמזים נעימות מרגיעות. המלאכות השונות מפגישות את חושי הילדים עם חומרים טבעיים כגון חימר, עץ, בצק ושעווה. בגן פזורים סלסילות המכילות חומרים שנאספו מהטבע כגון צדפים, אצטרובלים, בלוטים וחלוקי נחל . החצר פשוטה, ללא מתקנים מלאכותיים כגון מגלשות, מאפשרת התנסות ומפגש עם האלמנטים כגון חול, מים, אדמה ועץ.


חיקוי ודוגמא אישית

ילדים צעירים פתוחים מאוד לנעשה סביבם וסופגים את הרשמים של העולם, ובמיוחד של המבוגרים סביבם. מתוך דחף פנימי, ילדים מחקים את התנועות, המחוות ואף הרגשות של האנשים המטפלים בהם. תינוק צעיר יחקה את החיוך של אימו ואת הבכי של תינוק שסמוך אליו. ילדים לומדים להזדקף וללכת באמצעות חיקוי. גם את רכישת השפה ויכולת ההמשגה וחשיבה הם לומדים באמצעות חיקוי המבוגרים שסביבם. החינוך האנתרופוסופי מאמין כי ילדים בגיל הרך אינם לומדים היטב באמצעות הוראה מילולית אלא באמצעות חיקוי ואף גורס כי הוראה מילולית בגיל הצעיר עשויה לפגום ביכולתו של הילד ללמידה באמצעות חיקוי ודוגמא.


במקום מפגש של הוראה מילולית, שניתן למצוא בגני ילדים רגילים, בגן האנתרופוסופי יתקיים מעגל תנועה. בזמן זה הילדים משתתפים באופן פעיל בחיקוי תנועות, דקלומים ושירים שהגננת מבצעת. הם לומדים על העונה, החגים והעשייה המתלווה אליהם בדרך של חיקוי תנועות ומילים. מעגל זה חוזר על עצמו מדי בוקר, ועד מהרה הילדים יודעים את התנועות והדקלומים בעל-פה.


משחק דמיון חופשי

דמיון חופשי נמצא בלב ליבו של החינוך האנתרופוסופי בגיל הרך. על פי הגישה האנתרופוסופית, היכולת לדמיין משחק, למצוא את האביזרים הנחוצים, ליצור ולבנות מבנים ועולמות מהווה את הבסיס לפיתוח יכולות חשיבה ופתרון בעיות קוגניטיביות בגיל מאוחר יותר. רוב זמן הפעילות בגן הילדים מוקדש למשחק חופשי אותו יוזמים הילדים מתוך עולמם הפנימי. הגננת נמצאת בסביבת הילדים מוכנה לתמוך או ללוות אך לרוב אינה לוקחת חלק פעיל במשחק. הזמן החופשי מתחלק למשחק בתוך הגן ומשחק בחצר. בגן ניתן דגש רב למשחק בניה (קונסטרוקטיבי) בו ילדים עשויים לבנות בתים, סירות, חנות, מסעדה, מרפאה או הצגת בובות. על פי רוב הילדים יחליטו מתוך יוזמה פנימית ובשותפות ביניהם במה לשחק. הילדים בוראים עולמות באמצעות חומרים זמינים הנמצאים במרחב כגון פרגודים, בדים, בולי עץ וקוביות. החומרים והצעצועים השונים בלתי מוגמרים, על כן יכולים לשמש למטרות שונות ובכך מעודדים שימוש בדמיון. זרעונים עשויים להפוך לכסף, ענף וחבל לחכה, גלגל הגה של סירה ועוד . בחצר, הילדים ישחקו בארגז החול, או בבקתות קטנות ובחומרי טבע הזמינים במרחב.


ריתמוס וחזרה

גנים אנתרופוסופיים מתאפיינים בדפוסים קבועים של ריתמוס וחזרה. הריתמוס החוזר מנחה את סדר היום, השבוע, העונות והחגים. באמצעות ריתמוס קבוע ילדים יודעים באופן אינטואיטיבי למה לצפות בכל שלב של היום, השבוע או השנה. הם חשים מתי הגיע הזמן לסדר, לאכול או להתכנס לסיפור. הריתמוס של הגן מופנם אצל הילד ומשמש לו מצפן פנימי. בשל כך יש צורך רק במעט הכוונה במעברים בין שלבים שונים של היום והמעברים זורמים והרמוניים. כאשר ילדים יודעים למה לצפות הם מרגישים בטחון פנימי בעולמם. כתוצאה מכך הם פנויים לפתח משחק, להיות יצירתיים ולחקור את העולם סביבם.


הריתמוסים בגן נחלקים לסדר היום החוזר על עצמו וכן לשגרה שבועית ושנתית. השגרה השבועית מתאפיינת במלאכות ועבודה אומנותית קבועה לכל יום. כך לדוגמא ציור בצבעי מים יתקיים בימי ראשון, לישת בצק ביום שני ותפירה בימי שלישי. גם התפריט של הארוחות בגן מכוון על פי שגרה שבועית בה לכל יום יש מאכל מיוחד. הילדים בגן עד מהרה לומדים לזהות את ימי השבוע על פי המזון המוגש או המלאכה האהובה עליהם.


הגנה וטיפוח כוחות הילדות: תודעה חלומית, פליאה, שמחה והודיה

על פי הגישה האנתרופוסופית בשביעון הראשון, התודעה של הילד חלומית ורק בהדרגה הופכת לערה לקראת סיום השביעון. הילד הצעיר פוגש את העולם סביבו דרך תודעתו החלומית, המתבטאת בהעדר תפיסת זמן וחווית עצמי. כתוצאה מכך הוא מלא פליאה על העולם שמתגלה סביבו. כל פרח, חיה ותופעת טבע מדברים אל נפשו של הילד. הגן האנתרופוסופי מבקש לשמר את חווית הפליאה הטבעית של ילדים. במקום להסביר ולנתח את התופעות השונות הגן מבקש לאפשר לילדים חוויה בלתי אמצעית של מפגש. הגננת תתבונן יחד עם הילד ותבקש להתפלא ולגלות יחד אתו את העולם סביבו. השותפות של הגננת בחוויית הסקרנות והפליאה מאפשרת לילדים לחוש כי העולם הוא מקום שיש לגלות ולחשוף את צפונותיו. הגן האנתרופוסופי מבקש לטפח אצל הילדים חוויה שהעולם הוא טוב ומוגן, שתמיד נמצא עבורם מי שמזין ושומר. על פי הגישה האנתרופוסופית טיפוח רגשות אלו מעניק לילדים חוויה עוטפת ואוהבת אשר בשלב מאוחר יותר של חייהם תהפוך לאהבה כנה והתמסרות למען הזולת.

כרמי ינון, מרכז מסלול ולדורף לגיל הרך במכללת אורנים, גנן ולדורף, מלווה צוותים חינוכיים, יועץ ארגוני חינוכי.

קישורים נוספים

רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.

הירשמו לניוזלטר החודשי >>

bottom of page