top of page

ספסל מצמיגים משומשים

אחת המתנות שאנו מבקשים להעניק לילדים בגיל הרך היא טיפוח תחושת מסוגלות, האמונה שביכולתם ליצור בכוחות עצמם. כאשר הילדים שותפים איתנו ליצירה ובניה הם מתמלאים בשמחה ובתחושת מסוגלות עצמית. אחד הפרויקטים היפים שניתן לעשות עם ילדים הוא בניה של ספסלים ומסלולי תנועה מצמיגים.

כרמי ינון

מאת

פברואר 2022

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png
Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

בעולם בו כמעט כל דבר מיוצר על ידי מכונות הולכת ומצטמצמת היכולת לעשות ולצור. המחיר של ההישענות על היכולות הטכנולוגיות עשויה להיות פגיעה בתחושת המסוגלות העצמית והיכולת ליזום. אחת המתנות שאנו מבקשים להעניק לילדים בגיל הרך היא טיפוח תחושת המסוגלות שלהם, האמונה שביכולתם ליצור בכוחות עצמם. אנו מעודדים אותם לצור במלאכת יד, לבנות בתים במשחק הדמיון ולטפח גינת ירק משגשגת. חשובה לא פחות הדוגמא האישית שאנו מעניקים לילדים. כאשר הילדים שותפים איתנו ליצירה ובניה הם מתמלאים בשמחה ובתחושת מסוגלות עצמית.


אחד הפרויקטים היפים שעשינו במהלך השנים היה בניה של ספסלים ומסלולי תנועה מצמיגים. באותם ימים אזור ההתכנסות בו ההורים היו מחכים לילדים מחוץ לגן היה משטח אדמה חשוף עם כמה ספסלים ישנים ורעועים. החלטנו לבנות במקום רחבה יפה עם ספסלים חדשים. כדי שהספסלים ישמשו גם כמסלול תנועה בחרנו לבנות את הספסלים מצמיגים משומשים בגדלים שונים כך שלספסל יהיה צורה זורמת ומזמינה. בניית ספסל מצמיגים משומשים בו בזמן תורמת למחזור פסולת ויפה ומזמינה לילדים והורים.


כדי לבנות ספסל או אלמנט תנועה מצמיגים מניחים שתיים או שלוש קומות של צמיגים זה על זה וזה לצד זה. כדאי להשתמש בצמיגים בעלי בקוטר שונה כדי שהספסל יקבל צורה טבעית וזורמת יותר. את הצמיגים ממלאים בחצץ כך שהם יהיו כבדים ויציבים. את המבנה עוטפים בגדר "לולים", גדר רשת ממתכת שאותה מחברים לצמיגים. חשוב לחבר את הרשת לצמיגים בעזרת אקדח סיכות או בעזרת ברגים שמחברים בין הרשת לצמיג. על הרשת יוצקים מלט עם פיגמנט ואותה מחליקים בעזרת "מסטרינה", כף בנאים. הרשת מעניקה יציבות לשכבת הבטון וגם יוצרת חיבור עגול וזורם בין הצמיגים השונים. לאחר שהבטון מתייבש מעט, בערך כשעה - שעתיים לאחר יציקתו מעגלים את הפינות ומחליקים את הבטון בעזרת ספוג שמרטיבים במים. ניתן להשקיע בתוך הבטון לפני שהוא מתייבש זכוכיות עגולות צבעוניות כדי להוסיף קסם ועניין לספסל.


חשוב לדעת: על פי הנחיות משרד החינוך משיקולי בטיחות מותר לבנות מוצג עד גובה 50 ס"מ כאשר סביבו מצע רך. כלומר הספסל או אלמנט התנועה בחצר הגן יכול להיות עד לגובה 50 ס"מ. מומלץ להתייעץ עם אחראי הבטיחות של הגן לפני שמתחילים בבניה.

השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

ידיים מרפאות_edited.jpg

שרי גת - הדרכה ותמיכה בהורים

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

הוראות בנייה


חומרים

• צמיגים משומשים בגדלים שונים שניתן לקחת מפנצ'ריה

• חצץ או מחלוטה בכמות למילוי הצמיגים

• מלט לבן וחול

• פיגמנט אדום באבקה

• גדר לולים שמספיקה לעטוף את כל הספסל

• מספר מסטרינות בגדלים שונים


הוראות הכנה

1. יישור שטח הבניה ופיזור חצץ בכמות נדיבה כבסיס לצמיגים.


2. הנחת הצמיגים בצורה יציבה בשניים או שלוש קומות. כדאי לצור עניין על ידי שימוש בצמיגים בגדלים שונים. ניתן לשלב דירוג בתוך האלמנט לתוספת עניין.


3. מילוי הצמיגים בחצץ כך שיהיו יציבים ומלאים לגמרי.


4. חיבור גדר לולים כך שתעטוף את כל הספסל בצורה צמודה – באופן דומה לדרך בה עוטפים צנצנת שבירה בפצפצים. חשוב שהגדר תהיה מחוברת על ידי סיכות או ברגים לצמיגים. אחרת לאחר היבוש יתחילו להתגלות סדקים.


5. הכנת בטון: יחס של 1:3 בין המלט לחול. כלומר על כל דלי מלט לבן 3 דליי חול. מערביים את החומר היבש. מוספים מעט פיגמנט אדום ומים ומערבבים. מוסיפים מים עד שהעיסה דומה לעיסה של עוגה – צמיגית, לא יבשה מדי ולא נוזלית מדי. הצבע צריך להיות ורדרד. כמובן ניתן לערבב צבעים אחרים.


6. בעזרת מסטרינה, וילדים חרוצים, מניחים בהדרגה את הבטון על הרשת. מתחילים בחלקים האופקיים ובהדרגה מכסים גם את החלקים האנכיים עד שכל הספסל מכוסה בטון. משתדלים ליישר ולהחליק את הספסל בעזרת המסטרינה.


7. מטביעים באזורים שונים בבטון הטרי זכוכיות עגולות צבעוניות. חשוב להטביע רק זכוכית עגולה ולא זכוכיות או קרמיקות עם קוים חדים. זאת משום שזויות חדות עלולות לפצוע את הילדים בהמשך.


8. לאחר כשעה של יבוש ראשוני מרטיבים ספוג ובעדינות מחלקים ומעגלים את הבטון לצורה מוגמרת. מדי פעם טובלים את הספוג במים כך שהספוג יחליק את הבטון.


9. לאחר כ 12 שעות יבוש ראשונות מרטיבים את הספסל – כלומר משקים אותו בצינור היטב. ההרטבה עוזרת לבטון להתייבש בצורה אחידה ומונעת יצירת סדקים. ניתן לחזור על פעולה ההרטבה פעם ביום במשך כמה ימים עד שהבטון מתקשה לגמרי.


בהצלחה ובהנאה!

כרמי ינון, מרכז מסלול ולדורף לגיל הרך במכללת אורנים, גנן ולדורף, מלווה צוותים חינוכיים, מתכנן מרחב חינוכי.

קישורים נוספים

רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.

הירשמו לניוזלטר החודשי >>

הכשרות והדרכות לעיונך:

נשים יושבות במעגל.jpg

מסלול ולדורף + תואר ראשון

ותעודת הוראה לגיל הרך

נשים יושבות במעגל.jpg

השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

נשים יושבות במעגל.jpg

שרי גת - הדרכת הורים

השראה וכלים מעשיים הלכה למעשה

נשים יושבות במעגל.jpg

הכשרת גננות ולדורף

בניהולה של סטפני אלון

הרשמה לניוזלטר

הירשמו וקבלו במייל מאמרים להשראה עם כלים חינוכיים יחודיים לגיל הרך

לעולם לא נעביר את כתובת המייל שלכם לצד שלישי.  תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת בלחיצת כפתור.

© 2023 כל הזכויות שמורות

bottom of page