top of page

טיפוח עבודת צוות מיטיבה בגן ילדים

עבודת צוות עומדת בלב ליבו של גן הילדים. ככל שנשות הצוות יפעלו יחד בהרמוניה והדדיות, כך הן תוכלנה לתת מענה מיטבי לצרכים ולאתגרים איתם מתמודד הגן. במקביל, עבודה של אנשי צוות תוך תקשורת טובה ויחסים קרובים, עשויה לתרום רבות לחוויה נפשית טובה ושמחה של הצוות. על כן מוטל עלינו להשקיע זמן ותשומת לב בטיפוח עבודת צוות מיטיבה.

כרמי ינון

מאת

נובמבר 2023

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png
Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

הימים שעוברים עלינו קשים, כואבים ומאתגרים במיוחד. ימים של שכול, אי-ודאות, והתמודדות עם מצוקות מבית ומחוץ. כגננות מוטל עלינו להתמודד בו בזמן עם המצוקות הפנימיות שלנו ועם האתגרים והקשיים של הילדים, ההורים ונשות הצוות שאיתנו. אחת המתנות המופלאות של עבודה בגן ילדים היא ההזדמנות לעבוד בשותפות עם צוות והורים. תחושת היחד, התמיכה ההדדית, הקרבה הרגשית, והנשיאה המשותפת של הגן, מעניקות כח להתמודד עם שלל האתגרים, בין בשגרה או בשעת חירום. המאמר שלפניכם נכתב בימי שגרה, לפני המשבר העמוק שחווינו, אך הוא רלוונטי עוד יותר לנוכח הכאב והאתגרים איתם אנו מתמודדות בימים אלו. אנו מזמינות אתכם לטפח מרחב של לב בקרב הצוות החינוכי בו אתם עובדים. אנו תקווה ותפילה שתחושת השותפות והקרבה תביא מזור ובריאות לצוות, להורים, ולילדים. חיזקו ואימצו.


עבודת צוות עומדת בלב ליבו של גן הילדים. ככל שנשות הצוות יפעלו יחד בהרמוניה והדדיות, כך הן תוכלנה לתת מענה מיטבי לצרכים ולאתגרים איתם מתמודד הגן. במקביל, עבודה של אנשי צוות תוך תקשורת טובה ויחסים קרובים, עשויה לתרום רבות לחוויה נפשית טובה ושמחה של הצוות. על כן מוטל עלינו להשקיע זמן ותשומת לב בטיפוח עבודת צוות מיטיבה.


ישנם כלים רבים לטיפוח עבודת צוות, וכאן נסקור מספר כלים מעשיים שקל יחסית ליישם. ראשית, חשוב להבחין בין שלושה עקרונות מרכזיים שתורמים לעבודת צוות פורייה: הראשון הוא תקשורת. שיח פתוח והדדי בין אנשים מהווה את הבסיס לכל מערכת יחסים. ככל שהתקשורת יותר פתוחה, קשובה והדדית, כך יוכלו נשות הצוות להתמודד עם מגוון האתגרים הפוקדים את הגן - מבית ומחוץ. העיקרון השני הינו שימוש בתהליכים מובנים שתורמים ליציבות, איזון ותקשורת בין אנשים. במציאות האינטנסיבית של גן ילדים לא מספיק שבני האדם "ידעו" כיצד לתקשר אחד עם השני; עליהם להשכיל ולמצוא את הזמן לתקשר באופן פתוח ורחב. העיקרון השלישי הוא תשומת לב. יצירת מרחב בו אנשים פועלים מתוך הלב דורשת שגם השותפים לעבודה בגן יביאו את לבם למרחב הבין-אישי. כלומר, עלינו, כמחנכות בגן ילדים, לעודד חום ואהבה לא רק בקשר עם הילדים, אלא גם בין המבוגרים.


כלים לטיפוח עבודת צוות מיטיבה

בבסיס כל קשר אנושי עומדת תקשורת מיטיבה. ישנם כלים רבים שיכולים לתמוך בעידוד תקשורת פתוחה ומיטיבה, אך בראש ובראשונה עלינו לזכור כי איננו צריכות ויכולות לשנות את הזולת. כל אחת מנשות הצוות נדרשת להתבונן פנימה לתוך עצמה ולהשקיע מאמץ לטפח בקרבה כלים של תקשורת פתוחה. בו בזמן, עלינו לקבל את העובדה שלכל אחד ואחת לוקח את הזמן שלה להתפתח ולהשתנות, ולכן עלינו לקבל את הזולת כפי שהוא.


טיפוח תקשורת פתוחה

תקשורת פתוחה מתאפיינת בשני היבטים מרכזיים: אחד הוא היכולת להקשיב הקשבה עמוקה ואמיתית; השני הוא היכולת להתבטא באופן פתוח ומקרב.


התקופה בה אנו חיים מקשה מאוד על שני תהליכים חשובים אלו. בני אדם מתקשים מאוד להתפנות להקשיב אחד לשני; וכאשר הם מדברים, הם מפנים לעיתים קרובות אצבע מאשימה או ביקורתית כלפי הזולת. מציאות זו מעודדת קונפליקטים ומתחים רבים ביחסים בין אנשים.


כדי לטפח שיח פתוח חשוב להבין לעומק את החשיבות של הקשבה פעילה. הקשבה כזו בבסיסה דורשת מאשת הצוות לעצור ולהתעניין בחברתה. כלומר לפנות מרחב פנימי, ובמקום להכין תגובה מיידית, להשקיע זמן לשמוע ולהבין את הזולת. ככל שנשכיל לשמוע את הכוונה הפנימית והבקשה של האדם שעומד מולנו, כך נוכל לתת מענה אמיתי לצרכיו. ככל שנתעניין ונבין את אשת הצוות, כך היא תוכל בהמשך להיפתח ולשמוע את שעל ליבנו. בזמן הקשבה, חשוב לשים לב לא רק לתוכן שאומרת אשת הצוות, אלא גם לשפת הגוף, לאינטונציה של הקול, וגם לאילו רגשות עולים בתוכנו בזמן ההקשבה. תשומת לב אל הזולת, ובו בזמן לתוך נפשנו, תורמת ליצירת מרחב של הקשבה אמיתית, פתוחה ומקרבת.


הצד השני של המטבע הינו ביטוי של עולמנו הפנימי באופן בהיר ומכבד. סביבת גן הילדים רוויה באתגרים רבים, וכפועל יוצא נפשנו עשויה להיות מוטרדת מכך. פעמים רבות, במקום לבטא את המצוקה האישית שלנו, אנו מטיחות בזולת את הקשיים שלנו בצורת ביקורת ושיפוטית. האמצעי הפשוט והזורם לתקשר את שעל ליבנו הוא התמקדות בצורך ובבקשה שלנו. כך, במקום לבקר אשת צוות על ששכחה לעשות דבר מה, אפשר להתנסח בדרך אחרת ולומר כמה חשוב לי שהדבר יעשה בזמן ובאופן מיטבי. ניתן להדגיש מדוע הדבר חשוב לי וכיצד אני מבקשת שהוא יעשה. שימוש בגוף ראשון "חשוב לי" או "אני מבקשת" יוצר בסיס ליחסים הדדיים, ומאפשר לאשת הצוות שמולי מרחב לשמוע ולהגיב חזרה בגוף ראשון: "אני מתנצלת ששכחתי". לפעמים כל שצריך זה לזכור שכולנו בני אדם עם צרכים ורגשות.


השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

ידיים מרפאות_edited.jpg

שרי גת - הדרכה ותמיכה בהורים

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה


טיפוח תהליכים בוני אמון

במציאות האינטנסיבית בה אנו חיים לא מספיק שנתכוון לטפח תקשורת פתוחה ומיטיבה. עלינו לייצר זמנים קבועים לשיח פתוח. אם נשאיר את השיח ליד המקרה, קרוב לוודאי שהשיח יהיה רדוד, מזדמן ובדרך כלל ללא תשומת לב ראויה. במצבים כאלו נתקשה ליישם את הכלים שתיארנו לעיל וניפול בקלות חזרה לשיפוט וביקורת. לכן עלינו לטפח מרחב של שיח פתוח.


ישנם שני תהליכים מובנים שכדאי להשקיע ולתכנן עבורם זמן ומקום:


הראשון הוא תיאום ציפיות. לגבי תיאום ציפיות, מומלץ שיתקיים בשיחה אישית אחת על אחת. בשיחה כזו אשת הצוות מתבקשת לשתף את הצרכים הייחודיים לה, את הבקשות שלה ואת הדגשים שחשובים לה. בשיחה כזו חשוב לתאם חלוקת תפקידים וציפיות מהתפקיד עצמו. אף פעם לא מאוחר לעשות שיחה כזו, וגם באמצע השנה ניתן לעצור, לקבוע זמן בסוף יום העבודה, ולעשות תיאום ציפיות מחדש. כדאי לתכנן בשנה שלושה מועדים לשיחת תיאום ציפיות אישית: הראשון, בתחילת השנה לפני שיוצאים לדרך. השני באמצע השנה, כשנוכל יחד להתבונן אחורה, לזהות מקומות בהם יש לשפר את תיאום הציפיות ההדדי ולקבל החלטות קונקרטיות על מה שחשוב לשפר בעבודה וביחסים הבין-אישיים. לקראת סוף השנה כדאי שוב לקיים שיחה שכזו (עדיף בצורה של שיחת משוב) בה יינתן דגש על שיתוף והקשבה למתנות ואתגרים שהתגלו במשך השנה. שיחה שכזו יוצרת את הבסיס לשיחת תיאום ציפיות בונה ומפרה בתחילת השנה החדשה.


השני הוא קיום שיחות צוות תדירות. שיחת צוות היא הזדמנות ליצור תיאום בין כל השותפות לצוות. תיאום זה כולל תכנון קדימה של המשימות של הגן, כך שכולם ידעו מה מצופה מהם. הוא גם כולל התבוננות לאחור, רפלקציה של הצוות על העבודה עם הילדים, ובחינה של האתגרים והדיוקים הנדרשים בעבודה. לדוגמה, הצוות עשוי לזהות שאחד המעברים אינו הרמוני מספיק, ויבחן כיצד לשפר את המעבר כך שיזרום יותר. חשוב לתכנן מראש את מועדי ישיבות הצוות - יום ושעה - בהם הם יתקיימו. ככל שתהיה קביעות לשיחות הצוות, כך תיווצר בנפש השותפות הידיעה שיש זמן ומקום להתבונן ולפתור את האתגרים איתם מתמודדים.


מלבד ההתבוננות לאחור ותכנון לעתיד, ישיבת צוות הינה הזדמנות חשובה לטיפוח היחסים כאן ועכשיו. פעמים רבות אנו כה עסוקות במשימות של הגן, שאנו שוכחות כמה חשוב לטפח את מערכת היחסים ביננו, השותפות לעשיה החינוכית. אנו ממליצות להתחיל כל שיחת צוות בטיפוח הקשר בין נשות הצוות. יש פעילויות שונות שעשויות לתרום לכך, כמו למשל עשיה אומנותית משותפת, כגון שירה, או לחלופין, משחקים חברתיים למיניהם, כגון שיתוף זכרון ראשוני מהגן בו אני הייתי ילדה. אך הכלי הבסיסי, והפשוט ביותר, הינו שיתוף בסבב "מה שלומי". סבב כזה יוצר מרחב בו כל אחת יכולה לשתף את הטוב והמאתגר בגן וגם בבית. יצירת מרחב בו ניתנת הזדמנות לשתף בקשיים שלנו תוך ידיעה שיישמעו ויכילו אותם, פותחת את הלב ומטפחת קירבה.


טיפוח מרחב של לב

מרחב של לב הינו מרחב בו מותר ורצוי לשתף ברגשות שלנו. שיחה מלב אל לב, בה יש מרחב לפתוח רגשות בכנות ורגישות, יוצרת חום וקירבה בין אנשים. שיחה כזו מעודדת אותנו להיות אמיתיות ופתוחות כלפי הסביבה, ובו בזמן להיות מודעות ללב שפועם בקרבנו. אך שיתוף רגשי עשוי להיות מאתגר בסביבה בה אין זמן להקשיב, ובמיוחד בסביבה ביקורתית. מכיוון שלא נכון לקיים שיח משמעותי "מעל הראש של הילדים", חשוב לפנות זמן ומרחב לשיח מקרב. מלבד שיח בישיבת צוות, אנו ממליצות למצוא זמנים לשיחה אישית ממש. סוף היום הוא זמן נהדר, במידה והשותפות אינן ממהרות לאסוף את ילדיהן מהמסגרות החינוכיות. לחלופין ניתן להיפגש מוקדם בבוקר לפני תחילת היום או לקבוע זמן לשיחה טלפונית.


חשוב שבשיחה כזו נפתח ונשאל "מה שלומך?". כבני אדם אנו זקוקות שמישהו יתעניין באמת וישאל איך אנחנו מרגישות. שאלה כזו שיוצאת מן הלב, נכנסת אל הלב ומזמינה שיתוף. ככל שהשיתוף רגשי יותר, כך חשוב להיות קשובות ואמפתיות לדברים שעולים. הכלל הראשון הוא פשוט לשתוק ולהקשיב, ומדי פעם להנהן או להגיד מילה פה ושם שמביעה הזדהות והקשבה. ככל שנימנע מהתערבות בשיחה, כך ייטב; ובעיקר חשוב להימנע מלהגיד דברים שעלולים להישמע כביקורת או כמעבר לנושא אחר. הכלל השני הוא להמשיך ולשאול שאלות שמזמינות עוד שיתוף. לרוב לוקח כמה דקות טובות לפרוק את אשר על הלב, ולכן חשוב להעניק את הזמן הראוי לשיתוף, ולהמשיך להתעניין עד שנוצרת תחושה של שיתוף מלא.


הכלל השלישי, ואולי החשוב ביותר, הוא להביע אמפתיה. חשוב להבחין בין אמפתיה להזדהות. במצב של הזדהות נגיד מילים כגון "גם אני מרגישה כך..." ובמקום להישאר עם הרגשות של הזולת, אנו עלולות לעבור מבלי לשים לב לעולמנו האישי. דבר זה משאיר את אשת הצוות השנייה בתחושה שזנחו את רגשותיה. לעומת הזדהות, הבעת אמפתיה מתרחשת על ידי אמירת מילים כגון "אני יודעת, זה באמת קשה ועצוב". בדוגמה כאן אנו נשארות עם הרגשות של הזולת. כדי להיות אמפתיות, עלינו להתחבר פנימה אל הלב שלנו ולהתבונן כיצד היינו מרגישות במצב אותו משתפת אשת הצוות השנייה. אך לאחר ההתבוננות זו איננו משתפות בכאב שלנו, אלא מביעות הבנה והתעניינות עמוקים בכאב של הזולת. ככל שנשדר אמפתיה עמוקה, כך אשת הצוות תרגיש בנוח לפתוח את עולמה הפנימי.


אנו מאחלים לכם לטפח בסביבה החינוכית בה אתן עובדות מרחב של לב. לעיתים כל שנדרש הוא שבן אדם אחד ישים לב לזולתו ויבקש להזין ולטפח מרחב של הקשבה, התעניינות ואמפתיה. מי ייתן ותזכו להמשיך ולגנן את המרחב של הלב.

כרמי ינון, מרכז מסלול ולדורף לגיל הרך במכללת אורנים, גנן ולדורף, מלווה צוותים חינוכיים, יועץ ארגוני חינוכי.

קישורים נוספים

רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.

הירשמו לניוזלטר החודשי >>

bottom of page