top of page

יוצרים בסיס איתן לשנת הלימודים

כיצד לנצל את ישיבת הצוות בתחילת השנה ליצירת בסיס איתן לעבודה משותפת ומוצלחת

כרמי ינון

מאת

אוגוסט 2024

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png
Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

ישיבת הצוות הראשונה בגן הילדים היא אבן דרך חשובה בתחילת שנת הלימודים. זוהי הזדמנות מצוינת עבור הגננת המובילה וצוותה ליצור בסיס איתן לעבודה משותפת ופורייה לאורך השנה כולה.


מטרתן של ישיבות צוות היא לאפשר תיאום, שותפות, למידה הדדית ותקשורת פתוחה בין חברות הצוות. בישיבה הראשונה, נושא מרכזי שכדאי לעסוק בו בתחילת שנה הוא סדר היום בגן. דיון זה מאפשר תיאום ציפיות ודיוק לגבי העבודה המשותפת.


חשוב לתת את הדעת על כל חלקי היום השונים, כולל:

1. קבלת ילדים בתחילת היום

2. משחק חופשי

3. סדנאות יצירה ומלאכות יד

4. הכנת אוכל משותפת עם ילדים

5. פעילות בחצר

6. טיול

7. מפגש/מעגל

8. שעת סיפור

9. סידור הגן

10. מעבר לארוחת בוקר


בדיון על כל אחד מחלקי היום הללו, חשוב במיוחד להתמקד במעברים בין הפעילויות השונות. המעברים הם רגעים קריטיים ביום הגן, שדורשים תשומת לב מיוחדת וניהול מוקפד כדי לשמור על זרימה חלקה ואווירה רגועה.


לעתים קרובות, הגננת המובילה עשויה להרגיש צורך לפרט את תפיסת עולמה לגבי חלקי היום השונים. אולם, גישה של הרצאה או דקלום עלולה שלא ליצור תחושת שותפות אמיתית בקרב הצוות. במקום זאת, מומלץ לערוך למידה מעגלית בנושא סדר היום, כאשר הגננת המובילה מנחה את הדיון, אך כל חברות הצוות לוקחות חלק פעיל בשיח.


בתהליך זה, הצוות עובר על סדר היום לפי שלביו השונים. בכל שלב, אחת מחברות הצוות מתארת את אותו חלק מהיום, תוך התייחסות לשלושה היבטים מרכזיים:


1. ההיבטים הטכניים - כיצד נראה אותו החלק ביום בפועל.

2. המטרה הפדגוגית - מה התרומה החינוכית של אותו חלק ביום.

3. תפקיד הצוות - מה נדרש מהגננת והסייעת באותו חלק של היום.

השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

פרסומת למאגר תכנים במעל השנה - מובייל - הרשמה בקרוב 3.png
פרסומת למאגר תכנים במעל השנה - מחשב 2.png
Copy of מלאכות יד web_edited.jpg

מאגר תכנים למעגל השנה

אוצר של פעילויות לעונות וחגים

ידיים מרפאות_edited.jpg

שרי גת - הדרכה ותמיכה בהורים

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

לאחר התיאור הראשוני, חברות צוות נוספות יכולות להוסיף את תובנותיהן. גישה זו מאפשרת לכל אחת להביע את דעתה ולהרגיש שותפה מלאה בתהליך.


בתהליך הלמידה המעגלית, תפקידה של הגננת המובילה הוא קריטי. חשוב מאוד שהגננת תתקף ותעריך את השיתוף של כל אחת מנשות הצוות. זו הזדמנות להעניק לחברת הצוות תחושה שרואים ומעריכים אותה ואת תרומתה. למשל, הגננת יכולה לומר: "תודה רבה על השיתוף המעמיק. אני מעריכה את התובנות שלך לגבי חשיבות המשחק החופשי בפיתוח כישורים חברתיים".


רק לאחר מתן הערכה וחיזוק חיובי, הגננת המובילה יכולה לעבור לשלב של דיוק ותיקון נקודות חשובות. זה יכול להיעשות בצורה עדינה ומכבדת, למשל: "אני מסכימה עם רוב הדברים שאמרת. אולי כדאי שנחשוב יחד איך אפשר לשפר את...".

גישה זו מעודדת אווירה של כבוד הדדי ולמידה משותפת, ומחזקת את תחושת השייכות והערך של כל אחת מנשות הצוות. היא גם מאפשרת לגננת המובילה להעביר מסרים חשובים ולכוון את העבודה בגן, תוך שמירה על תחושת השותפות והערך של כל אחת מחברות הצוות.


חשוב לתעד את עיקרי הדברים, במיוחד את הדגשים לגבי תפקידי הצוות בחלקים השונים של היום. תיעוד זה, בין אם תלוי על המקרר בגן או משותף בקבוצת התקשורת של הצוות, מהווה מעין חוזה עבודה משותף.


תהליך זה של תיאום ציפיות ויישור קו הוא קריטי להמשך עבודה משותפת, פורייה והרמונית לאורך השנה כולה. הוא מניח את היסודות לתקשורת פתוחה ושיתוף פעולה אפקטיבי בין כל חברות הצוות, מה שבסופו של דבר משפיע לטובה על חוויית הילדים בגן.


בסופו של דבר, דיון פתוח ומכבד זה על סדר היום וחלקיו השונים יוצר בסיס איתן לעבודת צוות מוצלחת לאורך כל שנת הלימודים, ומבטיח סביבה חינוכית מיטבית עבור הילדים בגן.


חשוב לציין כי העיסוק בסדר היום אינו מסתיים בישיבת הצוות הראשונה. במיוחד בחודשים הראשונים של שנת הלימודים, מומלץ לחזור ולעסוק בנושא זה מדי פעם בישיבות הצוות. זוהי הזדמנות מצוינת לדייק את התהליכים, לבחון מה מוצלח ומה טעון שיפור, ולערוך התאמות נדרשות. תהליך זה של בחינה מתמדת ושיפור מתמיד מאפשר לצוות להגיב לצרכים המשתנים של הילדים ולהתפתחויות בגן.


ככל שהשנה מתקדמת והצוות מתגבש, ניתן לשנות את הגישה. בהמשך השנה, כדאי לבחור בכל ישיבת צוות נושא אחד מתוך סדר היום ולהעמיק בו. למשל, ניתן להקדיש ישיבה שלמה לנושא המשחק החופשי, ישיבה אחרת לנושא המעברים בין פעילויות, וכן הלאה. גישה זו מאפשרת חקירה מעמיקה יותר של כל נושא, דיון מפורט בהיבטים הפדגוגיים והמעשיים, ושיתוף בניסיון שנצבר לאורך השנה.


חשוב לזכור כי צוות הגן מבלה שעות רבות ומשמעותיות יחד למען הילדים. אלו שעות של למידה וחוויה, כאשר הצוות מהווה את המעטפת הנושאת את הילדים בשעות החשובות הללו. הדיון המעמיק בסדר היום מחזק את תחושת האחריות המשותפת ומדגיש את חשיבות התפקיד של כל אחת מחברות הצוות בתמיכה בהתפתחות הילדים.


יתרה מזאת, בעת הדיון בסדר היום, חשוב להדגיש את חשיבות השגרה שאנו מייצרות עבור הילדים. סדר יום קבוע ומובנה מספק לילדים תחושת ביטחון ויציבות. כאשר הילדים יודעים מה צפוי להם במהלך היום, הם מרגישים בטוחים יותר ומסוגלים להתמודד טוב יותר עם אתגרים ושינויים. הצוות, בהבנתו המעמיקה את סדר היום ותפקידו בו, יכול ליצור סביבה בטוחה ומעודדת למידה עבור הילדים.


באמצעות גישה דינמית זו לסדר היום, הצוות יכול להבטיח שהעבודה בגן ממשיכה להתפתח ולהשתפר לאורך כל השנה, תוך התאמה מתמדת לצרכי הילדים ולמציאות המשתנה בגן. בסופו של דבר, דיון פתוח ומכבד זה על סדר היום וחלקיו השונים יוצר בסיס איתן לעבודת צוות מוצלחת לאורך כל שנת הלימודים, ומבטיח סביבה חינוכית מיטבית עבור הילדים בגן.

גננות יקרות, מחפשות השראה והתחדשות? רוצות להיות חלק מקהילה תומכת ומעשירה? הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו וקבלו מדי יום אוצרות של רעיונות, טיפים והשראה לגן שלכן! מרעיונות למלאכות ועד טקסטים להדלקת נר - כל מה שאתן צריכות במקום אחד. גלו איך להפוך את היומיום בגן למסע מרתק של צמיחה והתפתחות! הרשמה בקרוב

רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.

הירשמו לניוזלטר החודשי >>

bottom of page