top of page
אמהות ותינוקות_edited.jpg

הקשר של הגננת עם הורי הגן

מאת שרי גת | חורף תשפ"ג

 

כשהתחלתי את דרכי כגננת בקנדה הרחוקה, המלווה שלי אמרה לי "כגננת - את היא השמש של הגן, עליך להאיר, לזרוח, להיות, ולשלוח את קרנייך הטובות, מתוך שקט ונוכחות מתמדת".. בקנדה הרחוקה והקרה, חווית זריחת השמש הייתה מאוד משמעותית עבורי,  איכויות השמש של: החום שהילדים זקוקים לו, של האור הבהיר והברור שלה, של הנוכחות המתמדת שלה. של ודאות שהיא מספקת לנו. של אמהות שכזו, היא אם החיים שלנו בעצם. במשך שנים לאחר מכן, ליווה אותי הדימוי הזה בכל רגע ששאלתי את עצמי שאלות על תפקידי כגננת, או התבוננתי על גננות כמלווה לגנים.

כגננות, אנו מגיעות כל בוקר אל מרחב הגן ומאפשרות לשמש לזרוח. אנו אם החיים של הגן - עוד לפני שהילדים מצטרפים אלינו, אנו זורחות בגן מחממות את המרחב, את הלב, את הידיים..

אנו שם בתבונה בהירה להבנת התפתחות הילדים, צרכיהם, ולבניית הקשר איתם. אנו שם זורחות סביב עולם המשחק והמלאכות. אנו מהוות דמויות לחיקוי עבור הילדים, הנהנים מהאור שלנו. כגננות, תפקידנו בגן הוא ברור, ואנו שם בשביל למלא אותו. לזרוח, להיות שם עבור ועם הילדים. אך תפקידנו כגננות, כשמשות, לא מתחיל ומסתיים בגן, וגם לא בהכנות לקראת הגן. אחד התפקידים החשובים ביותר שלנו כגננות, הוא הקשר עם ההורים, והעבודה עם הורי הגן.

הקשר והתקשורת עם הורי הגן מהווה חלק בלתי נפרד מעבודת הגננת. חלק שפעמים רבות מאתגר אותנו עד מאוד. המפגש עם ההורים הוא שונה לחלוטין מאשר המפגש עם הילדים. המפגש עם ההורים מעמיד אותנו, הגננות, אל מול דמויות בוגרות, מורכבות, דמויות עם הרגלים מבוססים, עם אמונות עמוקות, עם פחדים, חששות , ודעות מבוססות. דמיות עם היסטוריה, דמויות שמחוברות אלינו ע"י כך שהם בעצם שמו בידיים שלנו את הלב שלהם, את היהלום היקר מכל. מפגש שכזה מזמין אותנו לשיח אחר לגמרי מאשר עם ילדי הגן, ואף עם צוות הגן. זה מפגיש אותנו עם התמודדות אחרת בתוכנו, מפגיש אותנו עם יכולות שונות. וזה לא תמיד קל. 

יחד עם זאת עלינו לזכור שחינוך ולדורף הוא חינוך הוליסטי, הרואה את תמונת הילד בשלמותה. בעבודה החינוכית שלנו אנו תמיד מתבוננים על מכלול האלמנטים בחיי הילד - גוף, נפש ורוח.  ובהתאמה , אנו עובדים לייצר לו באופן הוליסטי, את הסביבה המיטבית עבורו להתפתחות.. עולם הילד מתהווה מתוך הישות שהוא, גורלו, וגם סביבתו. כאשר סביבת הילד בנויה מכלל העולם הסובב אותו:  המסגרת החינוכית, הבית, ההורים והקשרים החברתיים.

 

כך שבעצם, חלק נכבד מנשיאת הגן הוא הקשר עם ההורים, השיח והתקשורת עם ההורים הוא אחד הדברים החשובים ביותר עבור הגן שלנו. הורי הגן הם השותפים שלנו לדרך. איתם אנו יוצרים לא רק את  המעטפת של הגן ואת המעטפת של כל ילד וילד, אלא את מרחב הגן עצמו.

למרות שההורים אינם נמצאים איתנו פיזית בגן במהלך היום - ישותם נמצאת איתנו בגן לחלוטין: התכנים אותם הם מאשרים בבית, ההרגלים אותם הם מבססים בבית, אופי השיח עם הילדים, השפה שהם מטפחים בבית, המשחק שהם מאפשרים, כל מי ומה שהם שמופנם בתוך הילד ע"י חיקוי בלתי מודע של כל הצדדים. וחשוב לא פחות - מידת האמון שלהם בגן, הבטחון שלהם בתהליכי הגן, הרגשות שלהם כלפי הצוות וכו' - כל אלו ועוד, נכנסים לתוך חיי הגן דרך הווית ופעילות הילדים.

כגננות, פעמים רבות המפגש עם ההורים מעורר אצלנו מנעד רגשות רחב. בין תחושת קרבה ותקשורת נעימה, ללחץ וחשש מעימות. בין נינוחות לשיח, לבילבול, חוסר בהירות וסטרס. בין רצון לקרבה ושיתוף פעולה, לרצון להפרדה. בין רצון להכרות ופיתוח מערכת יחסים לרצון לריחוק, בין הרצון שלי ללמוד, להקשיב, להשתנות - לבין הרצון שלי להחזיק את המוכר לי. גם המפגש איתנו, מעמיד את ההורים המגיעים לשיח עם גננות ברגישות רבה. הילדים שלהם "בידיים שלנו" - אנו רואות אל תוך החיים שלהם, אל תוך הלב שלהם. ופעמים רבות שיח עם אנשי חינוך גורם לתחושת לחץ אצל מבוגרים, חוסר נוחות, התרגשות וחשש. האתגר בשיח עם ההורים הוא מאוד מובן, ויחד עם זאת ההתמודדות איתו היא חשובה.

הכלים הראשוניים שעוזרים לנו בהתמודדות עם תקשורת עם הורים 

  • עלינו לזכור שההורים הם שותפינו למסע, וכמו שילדי הגן הגיעו אלינו באופן קרמתי - כך גם הוריהם. כל מפגש עם הורה מזמין אותי להתפתחות ולמידה - גם על עצמי וגם על הילד, על חינוך, על אמפתיה ואנושיות.

  • שורש המילה "תקשורת" - הוא ק.ש.ר - זאת אומרת - התקשורת מול ההורים מתבססת על מהות הקשר שלנו איתם. אחד הדברים שעוזרים לנו בניהול תקשורת בריאה עם הורים היא שמירה על קשר בריא, חם, קרוב עם ההורים. (עדכונים, מבט חם בבוקר, מפגשי קהילה , מעורבות הורים ועוד..)

  • חשוב שנזכור תמיד - שבמערכת היחסים עם ההורים - ההורים מגיעים מעמדה רגשית, ואף פגיעה, ואנו הגננות מגיעות מעמדה מקצועית. (שכמובן גם יכולה להיות מלאת רגש ופגיעה). כך שבמובן מסויים, זהו תפקידנו כגננות להיות בעמדה ב"גבוהה", המבינה, המקצועית, המכילה. 

הירשמו לניוזלטר למטה לקבלת מאמרי המשך כשיתפרסמו

קיבלת השראה מן המאמר?  נשמח לשמוע

bottom of page